ue

Blog kulinarny

Naturalne i zdrowe
Dodano:
Autor: lestello

Jeszcze do niedawna ciecierzyca nie była aż tak doceniana w naszych domach. Na szczęście powoli

zaczyna się to zmieniać – sięgamy po nią coraz częściej, eksperymentując i tworząc coraz to ciekawsze połączenia smakowe. My postaramy się podsunąć Wam jeszcze więcej pomysłów na jej wykorzystanie

w kuchni. Tym bardziej, że posiada ona wiele właściwości dobroczynnych dla naszego organizmu.

Dobro z Bliskiego Wschodu

Na początek zdradzimy Wam kilka ciekawostek odnośnie samego pochodzenia tej wspaniałej rośliny.

Zapewne znacie ją z popularnego obecnie dania, jakim jest hummus. Idąc tym tropem nie trudno się

domyślić, że największą sławą cieszy się ona w krajach Bliskiego Wschodu. To właśnie tam, mniej więcej w XXII wieku, zaczęto ją stosować do przygotowywania tej pysznej pasty. Samo arabskie słowo Hummus w dosłownym tłumaczeniu oznacza właśnie ciecierzycę. Poza pastą, mieszkańcy tych rejonów chętnie wykorzystują ją także do przygotowywania małych kotlecików, znanych jako falafel, oraz jako składnik niejednej pysznej sałatki.

Białkowa bomba

Ciecierzyca jest nieodłącznym składnikiem wielu potraw kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Dzieję się tak nie tylko ze względu na jej smak, ale również dużą zawartość białka. W 100 g ugotowanej ciecierzycy znajdziecie go aż 8,86 g. Wykazuje ono też dużą wartość odżywczą – dostarcza nam takich aminokwasów, których nie posiadają białka znajdujące się w produktach zbożowych. Cieciorka nie jest jednak w stanie w 100% zastąpić protein pochodzenia zwierzęcego. Dlatego najlepiej łączyć ją innymi produktamiroślinnymi (np. kaszą), by skomponować danie zawierające pełnowartościowe białko.

Lek na sercowe sprawy

Poza weganami i wegetarianami na zastosowanie ciecierzycy powinni zwrócić uwagę również Ci z Was, którzy cierpią na choroby serca lub nadciśnienie. Zawarty w nie potas może sprawić, że naczynia krwionośne są bardziej drożne. Dzięki temu nasza krew krąży swobodniej, a to z kolei prowadzi do obniżenia ciśnienia. Jednak to nie wszystko. Cieciorka dodatkowo może wspomagać obniżenie „złego” cholesterolu we krwi. Jego zbyt wysoki poziom grozi rozwojem miażdżycy, która w konsekwencji doprowadzić może do zawału. Jeśli borykacie się właśnie z takimi problemami, warto uwzględnić ciecierzycę w codziennej diecie. Na pewno nie zaszkodzi, a może zdziałać wiele dobrego dla Was i Waszego zdrowia.

Mamy nadzieję, że udało nam się zachęcić Was do wypróbowania tej rośliny we własnych domach.

Dzisiejsza porcja informacji to dopiero wstęp. Ciecierzyca powróci jeszcze nie raz, bo wierzcie nam,

posiada ona nieograniczoną ilość wartości, o których warto mówić.