ue

Blog kulinarny

Naturalne i zdrowe
Dodano:
Autor: lestello

Kuchnia japońska jest uznawana za jedną z najzdrowszych kuchni świata. Najczęściej używa się w niej warzyw, owoców morza oraz świeżych ryb. Większości z nas kojarzy się ona jednak głównie z sushi. Jednak znaleźć w niej można o wiele więcej ciekawych połączeń smakowych, które niekiedy potrafią mocno nas zaskoczyć. Właśnie dlatego postanowiliśmy dzisiaj zabrać Was na małą wycieczkę kulinarną do tego kraju. Mamy nadzieję, że będzie ona niezwykle smaczna.

Ryż i przyprawy.

Podstawą kuchni japońskiej na pewno jest ryż. Znaleźć go można w przepisach w zasadzie z każdego regionu tego kraju. Jest to ryż japoński, który po ugotowaniu jest lekko kleisty i ma okrągłe ziarna. Najczęściej jest on bazą dla dań. Do niego dobierane są kolejne dodatki. Jednak musi być on odpowiednio doprawiony. Każdy Japończyk od razu wymieni kilka podstawowych przypraw. A będą to przede wszystkim:

- sos sojowy (są dwa typy: ciemnobrązowy, który wykonany jest z soi i pszenicy oraz tamari, zrobiony tylko z soi);

- sake (inaczej mówiąc wino z ryżu);

- miso (sfermentowana z soi i słodu ryżowego);

- ocet ryżowy;

- sansho – pieprz japoński;

- olej sezamowy;

- wasabi (zielony chrzan).

Te przyprawy często służą właśnie do przyprawiania ryżu. Na przykład ryż do sushi gotowany jest z dodatkiem octu, przy samym wykonaniu sushi, chętnie stosuje się wasabi. Prostota i czystość.

Japończycy wyznają zasadę, że potrawa nie może być zbyt skomplikowana. Mówią, że musi być po prostu „czysta”. Oznacza to, że smak musi być jak najbardziej naturalny. Taka zasada definiuje to, że warzywa, ryby, owoce morza podawane są w jak najmniej przetworzonej formie. Często na surowo. Jeśli już jednak są gotowane, to krótko i najczęściej na grillu lub płycie grzewczej.

W kuchni tej nie znajdziemy również wielu przypraw. Im ich mniej, tym potrawa ma bardziej naturalny smak. Warzywa w potrawach nie mogą być rozgotowane, zawsze są półtwarde. Dzięki temu zachowują więcej swoich właściwości. Być może właśnie takie podejście do gotowania sprawia, że to zdrowa kuchnia.

Menu Japończyka.

W tej kulturze nie jada się wiele. Nikt nie odchodzi od stołu z poczuciem przejedzenia. Mimo że posiłki składają się z kilku elementów, to jednak każda porcja jest niewielka. W zasadzie każdy posiłek kończy zielona herbata, która dodatkowo pozytywnie wpływa na trawienie.

Na śniadanie najczęściej Japończycy jedzą zupę miso z dodatkiem ryby z rusztu lub ryżu z glonami i sosem sojowym. Nie stronią też od kiszonych warzyw.

Lunch to czas jedzenia na mieście. Najchętniej sięga się wtedy po czyste zupy na bazie bulionu rybnego. Jeśli nie ma czasu na zupę, można zjeść kanapkę.

Wieczór to czas, kiedy cała rodzina zasiada do stołu. Według zwyczaju na stole stawia się od razu wszystkie potrawy. Nie donosi się ich w czasie jedzenia. Najczęściej są to sushi, sashimi oraz wszelkiego rodzaju pierożki i dania z ryżem. Na stole zawsze znajdują się miseczki z sosami, w których macza się konkretne dania.

Japończycy bardzo pilnują godzin swoich posiłków. Jedzą zdrowo i regularnie. Kultywują też jedzenie wspólnie z bliskimi co wieczór. Dzięki temu mają czas na rozmowę o tym, jak minął dzień. Jest to kultura ludzi zapracowanych jednak zorganizowanych i dbających o jakość swoich posiłków. Być może dlatego są tak zdrowi i może warto choć trochę brać z nich przykład w naszych domach.